aloittelijan aikakirja pt 4: Pintasukellus kellomaailman vastuullisuuteen

Aikamme tärkeitä kysymyksiä ovat kestävät hankinnat ja kestävät päätökset – niin isot kuin pienetkin. Kestävä kehitys ja vihreät arvot nousevat jatkuvasti esiin myös kelloista puhuttaessa.

Eettisten päätosten tekeminen on nykyään melko hankalaa ja näiden kanssa tulee painittua itse harva se kerta hankintoja tehdessä. Usein sitä myös huomaa tarpeeksi tutkittuan, että on vain pakko valita pienempi paha. Kuten sanonta menee: aina ei voi voittaa – ei edes joka kerta. En missään nimessä koita leikkiä jotakin kestävyyspyhimystä – vain tiedostaa hieman paremmin maailman, jossa elämme, ja tehdä päätöksiä niiden vaikutusten perusteella.

Minkälainen ostos sitten on kestävä ostos? Surkuhupaisintahan tässä on se totuus, että kestävin hankintapäätös on se, että ei osta. Kellothan eivät ole välttämättömyys elämän kannalta (kylläkyllä, sanoin kuin sanoinkin tämän) vaan luksustuotteita, jotka on… no, todella kivoja kapistuksia!

Kuitenkin, jos tarkastellaan ostamisen kannalta esimerkiksi muotia tai autoja, ovat kellojen kaltaiset, yli sukupolvien kestävät tuotteet, melkoisesti kestävämpiä hankintoja. Lisäksi tottakai käytetyn kellon hankinta, flippaaminen tai treidaaminen on aina ekologisempi teko kuin uuden ostaminen (niinhän se tietty kaikessa).

Mutta kellomaailmassakin tapahtuu yllättävän paljon tällä hetkellä muutosta ekologisempaan suuntaan ja useilla brändeillä vastuullisuus otetaan jatkuvasti vakavammin, mikä on sangen erinomaista. Tässä varmasti yksi tekijä on se, että kuluttajat vaativat yrityksiä olemaan läpinäkyvämpiä tuotteissaan niin sosiaalisessa, taloudellisessa kuin ympäristönkin kontekstissa. Tuskin kukaan haluaa sen kiipperin tai graalin olevan verhoutunut epämääräisiin hämäryyksiin.

Itse kun olen vasta suhteellisen noviisi kellomerkkien historiassa ja toiminnassa, oli melkoinen yllätys, kuinka paljon vastuullisuustekoja brändit rahoittavat ja millaisia yhteistöitä ne tekevät, kun teki aiheeseen pientä pintasukellusta. Tämän kirjoituksen tarkoituksena ei ole olla puolesta tai vastaan, moralisoida tai arvostella – enemmänkin vain vähän valottaa verhoa kellomaailman vastuullisuustilaan.

Viime vuonna iso puheenaihe oli Panerain Submersible eLAB-ID konseptikello, jossa kellon painosta 98.6 % oli kierrätysmateriaaleja. Samoihin aikoihin Panerai aloitti yhteistyön UNESCOn hallitustenvälisen valtameritoimikunnan (UNESCO Intergovernmental Oceanographic Commission) kanssa levittääkseen tietoutta kansalaisille, sijoittajille ja instituutioille heidän toimintansa vaikutuksista maailman meriin.

Muitakin isoja valmistajia kiinnostaa merien hyvinvointi – Blancpain, Omega ja Breitling ovat kaikki osaltaan tukemassa maailmanlaajuisia hankkeita (lähde) merien tilanteen parantamiseksi, joilla on saatu aikaan merkittäviäkin tuloksia.

Vuoden 2021 lopulla nähtiin myös mielenkiintoinen avaus, kun IWC ja hiilijalanjäljetöntä, kestävää yliäänimatkustamista kehittävä Boom Supersonic julkistivat yhteistyön. Legendaarinen pilottikellovalmistaja ja uuden ajan lentoyhtiö löysivät samaa maata brändiyhteistyölle, sillä molempien yritysten toiminnan ytimessä on kestävä kehitys sen kaikilla tasoilla. IWC:n sustainability report on muuten aika vakuuttava lukupaketti – kannattaa vilkaista, sillä kaverit ottavat homman melkoisen vakavasti! Kunnioitettavaa, ei voi muuta sanoa. Tsekkaa tästä.

Kestävä kehitys on seksikästä ja se tuo mukanaan myös mahdollisuuden viherpesulle. On kuitenkin hienoa nähdä, että kellomaailman useat isot nimet ovat aidosti sitoutuneet pitämään huolta maapallon tilasta ja antamaan takaisin – ainakin jollain tasolla. Kestävät aloitteet, toimenpiteet ja materiaalit kuitenkin usein valuvat ylhäältä alaspäin pikkuhiljaa. Ei sillä, etteikö olisi jo pienempiä brändejä, jotka haluavat saada aikaan muutoksia alalla. Ruotsalainen Triwa valmistaa kellonsa humanium metalista, joka on tehty kierrätetyistä aseista, ja löytyy heiltä myös Time for Oceans -mallisto, joka on tehty täysin rannoilta ja vesistöistä kerätystä kierrätysmuovista sekä kalaverkoista. Muovin kierrätystöihin ovat lähteneet vahvasti myös Bulgari ja Breitling.

Työtä on silti edelleen tehtävänä kellomaailmassa, kun puhutaan vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä. Esimerkiksi vuonna 2020 Sveitsissä äänestettiin lakia vastaan, jossa sveitsiläiset yritykset olisivat joutuneet lailliseen vastuuseen ulkomailla tuottamistaan ihmisoikeusrikkomuksista. Vuodesta 2023 yritykset on velvoitettu ESG-raportointiin (Environmental, Social & Governance) ja due diligence valvomaan lapsityövoiman ja konfliktimateriaalien käyttöä. Edelleenkään näiden rikkomisesta ei seuraa lakitoimia sveitsiläisille yrityksille, mutta onhan se toki askel eteenpäin – ainakin kuluttajat voivat tehdä omat päätöksensä läpinäkyvämmän raportoinnin ansiosta.

Kulta on yksi isoimpia puheenaiheita myös kellojen osalta – hämmästyttävä 70 % maailman kultatuotannosta virtaa Sveitsin läpi. Tämä vastaa keskimäärin 80 miljardia Sveitsin frangia (kirjoittamishetkellä kurssi 0,94 €). Kultakaivosten toiminnassa on paljon ongelmia – esimerkiksi kulta pitää usein syövyttää ulos kiviaineksesta elohopealla tai syanidilla. Tämä johtaa usein näiden myrkkyjen päätymiseen alueiden pohjavesiin ja aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa.

Bulgari on tässä hieman paremmin vastuullisuuden hermoilla: heidän käyttämästään kullasta 100 % on kierrätettyä kultaa (en vielä tähän ehtinyt merkittävästi tutkia muiden brändien kultapolitiikkaa – muitakin mahdollisesti näin toimivia löytyy).

Mitä tästä kaikesta nyt pitäisi ajatella? Ehkä sitä, että se käytetty kello on oikeasti ekologinen valinta. Ehkä myös sitä, että voi olla hyvä tutkia uutta kelloa ostaessa hieman yrityksen taustoja, jos vastuullisuudella on itselle painoarvoa – se jääköön jokaisen itsensä päätettäväksi =)

Muistakaa myös pienenä tekona, että joskus, kun se oma kello alkaa tylsistyttämään ja halajaa uutta kaupan hyllyltä – vaihtakaa vaikka ranneketta uuteen jännittävämpään. Uskomatonta, kuinka uudelta kapistukselta se vanha kello voikaan tuntua. Näin tulee käymään oman Sinn LE:ni kanssa kotvan kuluttua.

Lähteet:

  • https://www.hodinkee.com/magazine/low-impact-watchmaking-for-a-changing-world
  • https://www.hodinkee.com/articles/panerai-luminor-marina-esteel-introducing
  • https://boomsupersonic.com/flyby/post/timely-partnership-iwc-and-boom?fbclid=IwAR2SpmJ3TJ8b6qwxSiqN3RoFeohqDYAFNoMNWdW1qn4X7LhiwHXBRpp48fo
  • https://journal.hautehorlogerie.org/en/can-a-luxury-watch-be-sustainable/
  • https://www.lifestyleasia.com/sg/style/watches/sustainable-watch-brands-2021/
  • https://www.iwc.com/en/company/sustainability-at-iwc/digital-report-2020.html
  • https://www.sustainablejungle.com/sustainable-fashion/sustainable-eco-friendly-watches/#item%203
  • https://www.nytimes.com/2020/11/19/fashion/watches-sustainability-panerai-iwc-switzerland.html
  • https://www.wantedonline.co.za/watches-and-jewellery/2021-01-20-sustainable-luxury-these-watch-brands-are-doing-their-bit-for-our-planet/